ד”ר מויש מעוז מסכם את הדרכת ההשתלמות פסיפס דתות ועדות בגליל המערבי:
יקירותיי ויקיריי, ראשית מודה ומעריך את התודות והזכות שהענקתם לי לחלוק עמכם באהבה את הנושא המרתק בו עסקנו. קורטוב מהאוצר האינסופי של עדות הגליל. תמיד אשמח לסייע להיות לעזר, לייעץ ולהעשיר בנושאים אלו.
ההשתלמות התמקדה במרחב מצומצם למדי אך עתיר אתרים, בנסיון להבין ולחוות פסיפס דתי ועדתי בתא שטח בשולי הגליל העליון והמערבי.
לאורך נתיב הנסיעה עמדתי על מגוון הדתות בתפר בין שולי הכרמל ועמק יזרעאל ושולי הגליל התחתון. מרחב דרוזי בכרמל ושוליו, מצד הבמה מעל כביש יקנעם יגור, קדושתו של אליהו הנביא לדתות השונות, קרן הכרמל, הקשר שנרקם בין הדרוזים ליהודים באזור יגור מהכרמל, קרבות רמת יוחנן ומשמר העמק. מסדר הכרמליתים על הכרמל.
סקירה קצרה אודות התמקמות אתרי הדתות והעדות על תאי השטח והנסיבות ההיסטוריות בהן: ההתנחלות המקראית, שבטי זבולון ואשר, דרכים ואתרים מקראיים בגליל המערבי, הנוכחות הרומית במרחב ג’וליס- “ג’וליוס”, התנצרות בשלהי העת העתיקה- תקופה ביזנטית, התיישבות חקלאית והקמת מתחמים נוצריים בקרבת ערי החוף וזיקה לפנים הארץ, הפיכת עכו למרכז צלבני והתיישבות צלבנית במרחב עכו ומעיליא עם זיקה לדרום לבנון, דרכים מעכו לדמשק ולחוף הלבנוני מן הגליל. נצרות מקומית מזרחית מול הצלבנים הלטינים .התיישבות הדרוזים מימי הביניים, בית תנוח’, תיאורי הנוסעים מימי הביניים, סיוע לממלוכים, חיזוק הנוכחית הנוצרית מזרחית בימי השלטון העות’מאני, גל התיישבות דרוזי נוסף, בכרמל ובגליל בימי פח’ר א’ דין השני לבית מען מאה 17,גל התיישבות הדרוזים במאה 18, ימי ד’אהר אל עומר וחיזוק הנוכחות הקתולית בימיו בידי הפאנקיסטים בעיקר בנצרת, חידוש הישוב היהודי בשפרעם,עכו,טבריה. המאה ה19, פתיחת שערי הארץ לאינטליגנציה בערבות הביוב המצרי, חט’י שריף אל הומאיון, העותמאני הרפורמות, חדירת הכנסיה האנגליקנית, חיזוק ההשפעה הרוסית ופטרונותה על הכנסיה היוונית אורתודוכסית, חדירת הכנסיה המלכיתית היוונית קתולית והשפעת הפטריארכיה הלטינית החל ממחצית המאה ה19 בדמות כנסיות, מנזרים ופעילות הומניטארית.
כך נתקבל פסיפס דתי ועדתי מרתק ומגוון בנופי הגליל.
המסלול התמקד בציר ג’וליס, ג’ת כפר יסיף. משולש מייצג 4 דתות ומגוון עדות .
מפגש מרתק וחווייתי עם נאג’י עבאס, מפעל חיים לכבוד וזכר הוריו- גני אל מונה בפאתי צפון מערב הכפר ג’וליס. המשך לגרעין העתיק יותר למתחם קבר והנצחת שייך אמין טריף, חדר מרשים, פיסת היסטוריה, קברו וקבר בתו. בסמוך, מספר דקות הליכה לכיפת שייך עלי פארס הקדוש, המיסטי והסגפן, שיחה אודות הדרוזים, ציון שלושת החיילים ממשפחת עאמר שנפלו במערכות השונות. מג’וליס, נסיעה בנתיבי הכפרים דרך שולי אבו סנאן לג’ת הגלילית, סיור רגלי קצר לעץ סיידנא ערוס- אל מובארכה, אלון עצום, קדוש ומרשים, סמוך לבית העם וגרעין הכפר, לחילווה, בית התפילה של הדרוזים הדתיים. הצד של הנשים, ציון, מצבה וכוך קבורת סיידנא ערוס ממפיצי הדת הדרוזית, הליכה דרך גרעין הכפר ירידה אל האוטובוס סמוך לבית הבד שכבר סיים לפעול השנה. יציאה בנסיעה באותו הציר, דרך שולי הישוב כליל, סמוך לו חרבת א’ כליל שהיה בעבר כפר דרוזי קטן,נ סיעה לכפר יסיף. הפסקת צהרים ,אוטובוס חנה בחנייה המרכזית בכניסה לכפר. סיום בציר הכנסיות המרתק- לצערנו כומר הכנסיה היוונית קתולית אבונא אברהים שופאני אושפז בבית חולים, נאחל לו החלמה מהירה. המשכנו מעלה לעבר כנסיית סנט ג’ורג’ היוונית אורתודוכסית הישנה המרשימה ווהאותנטית, על יסודות קדומים, משקוף צלבני קריפטה, שיפוץ בשנים האחרונות ואווירת חג המולד….והמונדיאל….המשך משם לכנסיית המושיע האנגליקנית, חצר מטופחת להפליא, מבנה מבוצר, כנסיה מ1897, צנועה וסגפנית, חלל מרשים ומזמין, צבעי סגול, תקופת הציפיה- האדוונט. המשכנו משם לכנסיית לידת מרים הבתולה,הכנסיה העצומה המרשימה שנחנכה ב1996, חלל עצום מרשים ביותר, שלל תיאורים חזותיים סביב מרים וכמובן שאר המוטיבים. תאורת חג המולד החלה להבליח עת יצאנו לאחר שקיעה, מבט אל בית העלמין היהודי העתיק ובמרכזו קבר הרמח”ל. את אבו סנאן הותרנו לפעם הבאה….
תודות מעומק הלב לכל משתתפי הסיור,לאריה בר האמון על הארגון ולאגודת מורי הדרך המארגנת והשוקדת עבור כולם,לנהג שלנו המעולה אברהים.
חנוכריסטמס שמח ומואר לכולם.
להלן מספרי טלפון-
נאג’י עבאס- גני אל מונא 052-4318414
נביה טריף- קבר שייח אמין טריף 050-5999303
אבונא עטאללה- כומר יווני אורתוכסי- כנסיות אורתוכסיות ,בכפר יסיף – 054-3109023
הכומר היווני קתולי- אבונא אברהים שופאני-6318741 -052 כנסיית המושיע היוונית קתולית
כומר בפטיסטי-חאלד דאללה 052-2474722
כומר אנגליקני- בלאל חביב- 054- 6944114
ווסיף- שומר הכנסיה האנגליקנית 052-8151673
פיליפ- תיאום כנסיות יווניות אורתוכסיות,אבו סנאן – 052-2484454