שר התיירות, יריב לוין: “עשינו היום צעד גדול נוסף בדרך לאישור פרויקט הרכבל בירושלים. אנו מובילים ומתקצבים את הפרויקט אשר עתיד לשנות את פניה של ירושלים, לאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה״.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה להפקיד היום (ב’, 29.10.18) את התכנית להקמת הרכבל בירושלים. לאחר אישור הוועדה, תעבור התכנית לשלב הערות והשגות הוועדות המחוזיות והציבור. בוועדה לתשתיות לאומיות חברים נציגי ממשלה, נציגי ציבור ונציגי רשויות מקומיות שדנים בנושא.
הרכבל נועד לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה, לאור הגידול המשמעותי בתנועת התיירות לישראל בשנתיים האחרונות, והוא יהווה חלק ממערך התח”צ של העיר ירושלים. הרכבל ינגיש אתרים בעלי חשיבות לאומית, עולמית ותיירותית. נוסף על כך, הרכבל יחבר בין השכונות באגן הדרומי לעיר העתיקה.
אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1400 מטרים, והוא יעבור בין תחנה A במתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך תחנה תפעולית B בגן מיחא, משם לתחנה C בהר ציון ומשם לתחנה D במבנה קדם בסמוך לשער האשפות בחומות העיר העתיקה. מסלול הרכבל יעבור ברובו בשטח בבעלות ציבורית.
כמו כן, מצוין כי הרכבל יהיה בעל קיבולת של כ-3,000 נוסעים בשעת שיא לכיוון ומקושר למערך הסעת ההמונים המתוכנן בירושלים. טכנולוגיית הרכבל מאפשרת מתן פתרון תחבורתי באזור עם אילוצים טופוגרפיים צפופים, בעלי קיבולת מוגבלת של תשתית כבישים, בסמיכות לאתרים היסטוריים, ארכיאולוגים ומבני דת. בבקשה לאישור התכנית נכתב עוד, כי אמצעי תחבורה במפלס עילי אינו צורך קרקע, בהשוואה לאמצעים אחרים, ואינו מצריך פריצה או הרחבת דרכים. כמו כן, מדובר ב”פרויקט ירוק” המאופיין בפגיעה סביבתית מינימלית, טכנולוגיה שקטה, לא מזהמת וללא בעיית קרינה.
רקע:
הממשלה אישרה בחודש מאי את הצעת החוק של שר התיירות יריב לוין, להקצות סכום של כ-200 מיליון ₪ ממשרד התיירות, להקמת רכבל תיירותי אל העיר העתיקה בירושלים. הפרויקט יבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים.
פרויקט הרכבל מהווה אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה כבירת תיירות עולמית כדי להגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת למדינה ולחזק את כלכלתה. הרכבל יהווה גם אטרקציה תיירותית ייחודית שממנה ניתן יהיה לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים, כמו גם יחזק וייפתח את מוצר הלילה התיירותי של העיר. כמו כן, הרכבל יאפשר להתגבר על קשיי הנגישות של תיירים המבקשים להגיע לעיר העתיקה. רכבל מהסוג הזה פועל בהצלחה רבה בערים בעולם, ומהווה גורם משיכה משמעותי.
משרד התיירות פועל בדרכים מגוונות כדי לשפר את המוצר התיירותי בישראל ולחזק את התיירות כמנוע צמיחה כלכלי. שנת 2017 הסתיימה עם שיא כל הזמנים בתיירות עם יותר מ-3.6 מיליון תיירים. עד כה המגמה נמשכת גם בשנת 2018. ירושלים מהווה אחד העוגנים התיירותיים המרכזיים בישראל, וככזו, משרד התיירות ממקד מאמצים בפיתוח תשתיות ובשיווק.
הרכבל יעניק פתרונות של תחבורה ואיכות הסביבה והוא ינגיש את העיר העתיקה לבעלי מוגבלויות. בימי חג לשלוש הדתות מבקרים בעיר העתיקה בין עשרות למאות אלפי אנשים. היום מנועה כניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה למי שאינו מתגורר בה ולכן הרכבל מוגדר כפרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים.