למה מצדה נהפכה לסמל הגבורה ולא גמלא???
למה מצדה נהפכה לאתוס הגבורה היהודי ולא גמלא?
מתי שהוא בתחילת שנות ה- 70 טיפסתי בקלילות (טוב הייתי צעיר ורזה) בשביל הנחש למצדה לטקס השבעה של טירוני השריון, כולם התקבצו למחלקות פלוגות וגדודים צעקנו בקול מלא עצמה "נשבע אני ששנית מצדה לא תיפול" נכון היו מעט ציניקנים שצעקו "נשבר ששנית לא אטפס בשביל הנחש" אבל הרוב המוחלט בלהט צעקו את השבועה. מאז עברו הרבה ימים ואת טקסי השריון העבירו ללטרון
מעט עובדות שיאירו באור עז את השאלה:
במצדה היו כ-1000 גברים נשים וילדים בגמלא כנראה כמה אלפי גברים ונשים וילדים. גמלא היה ישוב כפרי חיי פועם ובועט ואילו מצדה בעיקר מצבת זיכרון המקלט אחרון למלך אדיר' במצדה כמעט לא היו קרבות ואילו בגמלא היו קרבות עזים ונהרגו הרבה חיילים רומאים,  היה אפילו רגע מכונן שאספסינוס המפקד הראשי של הלגיונות כמעט נהרג שם בקרב.
במצדה ברגע המכריע של סוף הקרב, מצדה בחרו להתאבד (או שלא…) ולא להילחם , בגמלא נלחמו עד הרגע האחרון ולפי דברי י.ב.מ (יוסף בן מתיתיהו) מתו שם מעל 5000  לוחמים ונשים וילדים.
אז למה למה למה למה מצדה נהפכה לאתוס הגבורה היהודי ולא גמלא?
מיתוס הגבורה של מצדה התפתח בעיקר משנות ה-40 כאשר המדינה שבדרך הייתה צרכה כמו אוויר לנשימה סמלי גבורה ומלחמת עצמאות מכובש רב עצמה, אז למה לא גמלא שהייתה ראויה בהרבה יותר מאשר מצדה להיות סמל גבורת העם? בשנות ה-40 לא ידענו היכן בדיוק נמצאת העיר גמלא, רק בשנת 1968 גילו מספר חוקרים ברשות שמריהו גוטמן היכן גמלא נמצאת. בנוסף בשנים 1948 עד 1967 גמלא הייתה בשטח סורי. זו הסיבה למה גמלא לא הייתה יכולה להפך לסמל לאומי של גבורה לתקומת העם היהודי.
כתחליף בחרו (לטעמי) את המודל הכי לא ראוי לשמש כסמל למלחמת שחרור וגבורה.
מאז שנות ה-80 התחיל להשתנות ההתייחסות למצדה ולא מעט הבינו שסמל הגבורה של מצדה מופרך והפסיקו את מסעות ההשבעה ושירי הלל לגבורה וגמלא בדד תשכון מקום מלא הוד והדר וסיפורי הגבורה מסופרים רק למתי מעט.

בברכה
דורון בן שמעון
0545540440


Notice: Undefined index: print in /home/itgaorg/public_html/wp-content/themes/itga/single-magazin_post.php on line 36